Sunday, April 10

Tuto , favicon .

Holla semua. Hari ni aku rasa macam na buat tuto lar. Eir, yer, ini tuto pertama aku. Jadi, kalau ada yang salah ker, harap dapat dimaaf kan yer. Act, tadi ade someone telah bertanya kat facebook macam mana na buat benda cute yang ada kat atas belog tuh yer. Cuba korang gerak kan mata korang pergi lihat kat atas tuh. Hah, ada nampak ta bintang yang ber warna pink tuh. Itu lar yang dipanggil favicon.




So sekarang na try buad jugak ta ? Eir, mesti lar na kan. Okei okei, jom follow step yang kat bawah ni. Baca dengan berhati hati taw. Takut nanti ada yang tersalah letak kod pelak. * Hee.



 Dashboard - Design - Edit html - Tick expand widget template.

 Sila tekan CTRL + C untuk copykan kod yang di bawah ini yer .

</head>


 Bila da copy tuh, mesti lar kena paste kan. Okei, now korang pastekan kod yang kat atas tuh di ruangan yang di sedia kan. Sila tekan CTRL + F dengan serentak yer.

<link href='URL gambar' rel='shortcut icon' type='image/x-icon'/> 

<link href='URL gambar' rel='icon' type='image/x-icon'/>

 Okei, korang paste kan kod ni di bawah kod yang korang cari 
tadi yer.

 Bila da siap, preview lar dulu. Kalau ta de prob, sila kan save !



Eir, yang warna merah tuh, korang ganti kan dengan URL icon yang korang mahu okei. Di sini aku da sedia kan beberapa icon yang agak menarik jugak lar. Kalau berkenan, sila kan lar amek yer.


http://dl6.glitter-graphics.net/pub/437/437716tvik3339uq.gif

http://dl4.glitter-graphics.net/pub/1008/1008954qqr71dvokd.gif 

http://dl.glitter-graphics.net/pub/1008/1008951xbh88shb03.gif

DONE ! ^___^

CREDIT to ; Apit


Kalau korang ada masalah, hah, jangan malu dan segan untuk bertanya yer. Insya-Allah, cik Hana akan bantu. Bukan ker sharing is caring. So selamat mencuba yer semua !





Trimas Kaseh :)



No comments: